Visačka a jak na ni



Psáno pro časopis Scrapování

Nedávno jsem si na seznam toho, co chci ve scrapu vyzkoušet připsala techniku, při které se používá svačinový papír a protože na seznamu nebyla sama, rozhodla jsem se jednat. Chtěla jsem si udělat jen něco malého, aby mi v případě nezdaru nebylo líto hotovou věc vyhodit, ale aby to bylo dost velké a mohla jsem se na tom trochu vyřádit, ráda si totiž hraji s detaily. Zavrhla jsem přání i notes a oko mi padlo na čerstvé výseky visaček. Bylo rozhodnuto. První visačka byla čistě zkušební, ale do koše kupodivu neletěla. Chytlo mě to natolik, že v zápětí vznikla i druhá. A pak jsem dostala nabídku, která se neodmítá, udělat jednu s návodem pro časopis. Ihned jsem začala přemýšlet o motivech, téma totiž bylo jasné, měla být pánská. Vzhledem k roční době mě napadl podzim a listy nebo lehký steampunk v podobě ozubených koleček a hodin nebo snad cestovatelská. Nakonec jsem se nechala inspirovat knihou, kterou právě čtu a zvolila jsem motiv pánského klubu. Ale ne takový ten novodobý hambatý J, ale klasický staroanglický, kde se sházeli gentlemani a dandyové z lepší společnosti a nad sklenkou prvotřídní whisky k partičce pokru. Jednou jsem měla možnost do takového klubu vstoupit, vonělo to tam kůží a kubánskými doutníky, úplně na mě dýchla atmosféra starého Londýna a právě tu atmosféru jsem chtěla aspoň trochu zachytit ve své visačce.


Co budeme potřebovat:
2 výseky visačky a zpevňující kroužek nebo průchodku
výsek rámečku
hřebíčky
svačinový papír nebo potištěný scrapbookový
inkoustové polštářky Distress a Archival či StazOn
inkousty Adirondack (přezdívané draky) a Alcohol Blending Solution
razítka (v případě silikonových ještě akrylový bloček)
embosovací médium Versamark
embosovací prášky
embosovací pistoli
lepidla – širší oboustrannou lepicí pásku, 3d pěnové čtverečky, lepidlo v rolátku
Glossy Accents
Shrink Plastic (smršťovací folie)
ozdoby – přívěsky, fotky, vyřezaná písmena
řezačku a nůžky
centrofix
smirkový papír
papírové utěrky
rozprašovač s vodou
tupovací houbičku
pinzetu
zbytky vln
tenké atlasové stuhy

Postup:

Nejdřív jsem si připravila podkladový papír. Já jsem použila stránku z anglického výkladového slovníku, ale můžete použít jakýkoliv potištěný papír nebo si podklad vyrobit ze svačinového papíru. Papír jsem položila na nepropustnou folii a potiskala polštářky Distress Ink v odstínech Vintage Photo a Peacock Feather a přestříkala vodou až se barvy začaly rozpíjet. Potom jsem papír opatrně přesunula na papírové utěrky, aby lépe schnul.

Zatím jsem si začala připravovat doplňky. Vybírala jsem mezi doutníkem, kartami a lahví whisky, ale nejsnazší mi přišly karty.


 Na tiskárně jsem si vytiskla zrcadlově převrácený obrázek rozložených karet, asi 10 cm vysoký. Ze smršťovací folie jsem si vystřihla o něco málo větší kus, který jsem z jedné strany zdrsnila smirkovým papírem. Tím jsem si připravila rub folie pro překreslení motivu, na hladkém povrchu barvy hůře drží. Folii, jsem rubem nahoru položila na převrácený motiv karet a černou centrofixou obkreslila všechny čáry a černé znaky. Protože nemám červenou centrofixu a klasická fixa se mi mazala použila jsem „draka“ v odstínu Watermelon a tenkým štětcem jsem dokreslila červené znaky na kartách.


Po zaschnutí jsem celý motiv karet vystřihla a pomocí embosovací pistole smrskla na velikost asi 4,5 cm. Na fotce je vidět rozdíl mezi předlohou a hotovou ozdobou.


 Další doplňky a ozdoby už nejsou tak pracné. Použila jsem šperkařský přívěsek hodinek, malou fotku, papírový rámeček a na Big Shotu vyříznutá písmena na nápis. Aby mi to vše pěkně ladilo, trochu si s některými pohrála. Fotku jsem podlepila tvrdším papírem, aby se mi při zvlhnutí nekroutila a přetřela jí Glossy Accents. Já fotku dokolorovala do barev visačky kápnutím „draka“ v odstínu  Sailboat Blue do vlhkého Glossy Accents. Rámeček a zpevňjící kolečko jsem poťupala pomocí houbičky stříbrným „drakem“ (Mixatives Silver).


 Na barvení písmen jsem si připravila na podložce loužičku z Alcohol Blending Solution (dá se použít i technický líh), do které jsem kapala „draky“ v odstínech Ginger, Stream, Pool a Sailboat Blue. Písmenka jsem pak nechala v lázni nasáknout a pak uschnout na papírové utěrce. Pokud se mi nelíbila barva písmenka, znovu jsem písmenko namočila do jinak barevné části na podložce. Po zaschnutí jsem písmena pro větší efekt přetřela Glossy Accents a nechala úplně zaschnout.


 Mezitím mi doschly papíry a mohla jsem je potiskat razítky s pánskými motivy. Papíry jsem nakonec udělala 2, větší jsem potiskla „drakem“ v polštářku v odstínu Stream a Archivalem v odstínu Sepia. Druhý menší jsem obarvila Distress Ink v odstínu Broken China a opět Vintage Photo. Razítka jsem pak tiskla pouze Archivalem v odstínu Sepia.


 Po zaschnutí jsem papíry z rubu podlepila širokou oboustrannou lepicí páskou a na řezačce nařezala na cca 2 cm proužky.


 Proužky jsem pak lepila šikmo na vystřiženou visačku. A to tak, že jsem střídala oba barevné papíry a nesnažila jsem se navazovat ani barvu ani vzor. Čím větší chaos, tím lépe pak visačka vypadá. Jen pokud použijete text jako já, je dobré mít písmenka jedním směrem. Proužky jsem lepila těsně vedle sebe a zastřihla je tak, aby přečnívaly cca 2 cm přes okraje visačky. Přesahy jsem pak ohnula přes visačku a přilepila je na spodní straně visačky (z rubu). Pokud nemáte visačku jako hotový výsek jako já, ale budete si jí stříhat sami, doporučuji udělat dírku v horní části až po polepení celé visačky. Pokud máte hotový výsek, musíte dírku znovu vyříznout (např. pomocí skalpelu). Nemusí být dokonalá, to zamaskujeme, ale musí tam být.


 Polepenou visačku jsem potiskla embosovacím médiem (Versamark) a posypala embosovacími prášky. Použila jsem modrý a stříbrný. Pomocí embosovací pistole jsem prášek roztavila.


 Pomocí hřebíčků jsem připevnila upravený rámeček. Vzala jsem si druhý výsek visačky, který jsem doplnila razítkem s textem (můžete dopsat přání či věnování). Pokud nechcete nemusíte, ale až bude na visačce, bude se vám na něj špatně psát. Výsek jsem otočila, nanesla lepidlo a nalepila na spodní stranu visačky. Schovala jsem tak přesahy z nalepených proužků i packy hřebíčků. Pokud nějaký přívěsek či ozdobu chcete připevnit také hřebíčky, tak doporučuji před přilepením druhého výseku.


 Visačku jsem otočila na zdobenou stranu a pomocí rolátka, 3d čtverečků nebo Glossy Accents dolepila ozdoby a zpevňující kroužek (či upevníte průchodku). Pokud lepíte pomocí Glossy Accents něco průhledného či průsvitného, pak je místo, kde je nanesené lepidlo vidět, proto doporučuji lehce potřít celou ozdobu. Já jím lepila karty. 3D čtverečky jsou na fotce a hodinkách, zbytek jsem zvládla rolátkem. Visačka je téměř hotová.


 Nakonec jsem si připravila zbytky vln a stuhy. Z každé odstřihla cca 40 cm a protáhla očkem v horní části visačky. Zajistit můžete buď jen provlečením smyčkou v půli nebo uzlíkem.


 A tady je hotová visačka se svými předchůdkyněmi. Jak se znám, ostatní motivy, které mě napadaly, dlouho v hlavě nezůstanou a brzy je také zpracuji.

A k čemu, že je taková visačka dobrá? Můžete jí použít jako ozdobnou jmenovku na dárek, záložku do knihy, součást deníku či foto alba a nebo si je vyměňovat stejně jako ATC. A nebo si je prostě jen vystavit.

Přeji příjemné tvoření a doufám, že se pochlubíte na mail.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak jsem si ušila peněženku

Kraftove vanoce